Vajon léteznek-e angyalok? Suha Tomi, hegedűművész válaszol

"Én egy teljes Univerzumot átfogó erőben hiszek, ami mindent áthat és segít."

fullsizerender_11.jpgSuha Tomi, sztárnevén Tom Suha, fiatal magyar hegedűművésszel beszélgettünk az "Angyalokkal Szárnyalók" c. könyvem kapcsán az angyalokról, misztikus véletlenekről, szerelemről és a művészetéről. Már az is misztikus volt, ahogy rám talált Tomi. Az instagram csodája ez a mai világban. De ami a csoda benne, hogy úgy tűnik, a nevek, amiket a főbb karaktereimnek adtam a könyben a valóságban mind nagy segítőim lettek, vagy lesznek a könyv létrejöttében illetve a majdani film produkcióban.  

Tomi öt éves korában kezdett el hegedülni tanulni, és elmondása szerint azóta is gyakorol. Kérdezem tőle, amikor végre megtaláljuk egymást a Vörös Oroszlán teázóban, hogy hány órát gyakorol egy nap? - Az attól függ - mondja mosolyogva -, kettő és tizenkettő között... De persze közben eszik is és edz is. Ez a munkája, gyakorol, komponál, tervez, utazik, koncertezik, és mindezt hatalmas lelkesedéssel teszi.

Mitől válik valaki igazi sikeres művésszé?

A tehetség édeskevés. Kell hozzá állhatatosság, szorgalom, szerénység, és tisztán kell látni, hogy én mi vagyok, mit szeretnék, és hogy oda milyen út vezet. Illetve tudnom kell felmérni, hogy van-e bennem annyi, hogy ezt megtehessem. No, és az alázat is nagyon fontos. Ez sok mindenkiből hiányzik. A zenei élvonal ugyanolyan, mint az élsport. Ez az életed.

Az érdekelne, hogy hogyan tudsz megjegyezni egy 45 perces hegedűversenyt?

Annyit gyakorolom, hogy a dallam benne marad a fejemben. Egy ilyen darabot 2-3 hétig gyakorolok reggeltől estig. Persze mindenkivel fordult már elő, hogy egy kis memóriazavara volt, de mivel az ujjrendet megjegyzem, és hiába tűnik úgy, hogy nem emlékszem, észre sem veszem, de automatikusan odamegy a kezem – izommemóriából.

533539_364429473650367_998807405_n.jpg

Beszélgetünk Tom egyik kedvenc zeneszerzőjéről, Paganiniről, aki megreformálta a vonót, hogy hangosabban és csillogóbban szóljon a hegedű, és arra is ő jött rá, ha egy fél hanggal felhangolná a hegedűt, akkor sokkal szebben szólnának a darabok. Így hozta létre a mai ’”A” hangot, ami anno csak egy fél hanggal lejjebb, „Gisz” volt.

Szerinted honnan jönnek ezek a zseniális ötletek akár Paganinitől vagy akár Einsteintől vagy hasonló zseniktől?

Szerintem ezek az emberek folyamatosan keresnek, és olyan látásmódjuk van, ami túlmutat a korukon. Túl látnak a horizonton, és el tudják képzelni azt, amit a többiek még nem látnak.  Az is fontos, hogy jó irányba keressél, hogy jó legyen az iránytűd.

Persze nyitottnak kell lenni a válaszra, meghallani a sugallatot, ötletet. Én hasonlóképpen írtam meg a könyvemet. Mindig, amikor leültem a laptopom elé egy aznapi elképzeléssel, kértem a segítséget az angyaloktól. S az ötletek pedig írás közben értek. Magam is sokszor rácsodálkoztam a kreativitásukra.

Te is hasonlóan zseniális alkotó vagy és újító, ha jól tudom. Erről mesélj valamit. Mik a terveid a zenével?

Egy olyasvalamit szeretnénk létrehozni, amire még nem volt precedens. Szeretnénk összehozni a hangszereket, hegedűt, zongorát az elektronikus club hangzással, s akár a klasszikus zenével keverni. Az a jó, hogy ebben nincsenek szabályok. Ha összehozod mondjuk Queen-t egy David Guettával, hát legyen. És igazán érte kiált.  De van bennem egy kis kétely, hiszen erre még nem volt példa, hogy vajon sikerül-e érvényre juttatni.

Csak csináld. Segíts magadon és Isten is megsegít, ez egy teremtési együttműködés. Neked megvan az ötleted, és a segítséget pedig megkapod hozzá. Összehoznak a megfelelő emberekkel, akik majd előreviszik a projektedet.

Nekem eddig nehezemre esett segítséget kérni. Inkább én segítettem másokat.

Kérd és fogadd el!  A könyvem ugye arról szól, hogy hogyan segédkeznek az őrangyalaink a háttérben, mindenkinek, így neked is van egy. Üdvözlöm a tiédet is.

img_0272.PNGKöszöni - mosolyog Tomi kedvesen.

No és akkor szeretném megkérdezni, hogy te hiszel-e az angyalokban?

Nem tudom. Légy szíves definiáld az angyalokat.

Akkor visszadobom a labdát, te hogyan definiálnád őket?

Szerintem… - mosolyogva hátrafordul, mintha az őrangyalának mondaná, - Válaszolj már, légyszi! 

Nem zárnám ki, hogy van őrangyalom, de nem vagyok róla meggyőződve. Én egy teljes Univerzumot átfogó erőben hiszek, ami mindent áthat és segít. De nem úgy, hogy fekszel az ágyban és várod. Ez egy folyamatos vizsgálódás befelé és kifelé. Vannak, akik felébredtek, és ők segítik az alvókat.

Az én könyvem is egy ilyen ébresztő. Pontosan ez volt a célom vele.fullsizerender_14.jpg

Igen, biztos vagyok benne. Nagyon érdekesnek hangzik. Nagyon meggyőző vagy. Pedig én nagyon szkeptikus vagyok, folyamatosan szkennelek, és nehéz engem meggyőzni. Vedd bóknak, habár ez nem a legjobb szó erre. Inkább egy elismerés. De ezt magadnak köszönheted.

Köszönöm szépen.

Szóval még nem találkoztam az angyalommal, ezért szkeptikus vagyok, de ha megnézem az összefüggéseket az életemben, akkor látom, hogy mindig okkal történt minden.

Hiszel a sorsszerűségben?

Igen, de van választásunk. Igen, vannak különböző verziók. De véletlenek - végül rájövünk -, hogy nincsenek.

Volt egy számomra igen megrázó esemény, kirúgtak az állásomból. Egy hajón dolgoztunk Genovában, produkciós menedzser asszisztens voltam, mi voltunk felelősek a show-kért. Ügyesek voltunk, emeltük a színvonalat, a visszajelzés egyre pozitívabb lett.  Már úgy volt, hogy kapok a hajón majd egy önálló show-t is. Ekkor történt egy baleset, elkezdett a víz beáramolni a liftaknából. A tenger kellős közepén voltunk, s már térdig ért a víz. Éreztük, hogy meleg volt és nem sós, rájöttünk, hogy szerencsére nem süllyedtünk, hanem valahol belül eltört egy cső. Gondoltam feldobom a hangulatot, és elkezdtem játszani a Titanic zenéjét, tudom, elég morbid, de mindenkinek tetszett.  Még egy rövid kis video-paródiát is készítettünk arról, ahogy menekülünk a vízből.  Ez felkerült a You Tube-ra. S mivel a kapitány új volt, ez elég kellemetlen volt a hajótársaságnak. Így szépen kirúgtak, ami engem akkor nagyon rosszul érintett. De később kiderült, hogy ezzel inkább jót tettek velem, hiszen így készült el a Vivaldi-video, így figyelt fel rám a Symphoniacs producere, tehát egy csomó a karrieremet előre mozdító esemény emiatt történt.

tom_s.jpg

Kellett hozzá egy kis katasztrófa. A Vivaldi videoklipped fantasztikus, mindenkinek ajánlom figyelmébe:

Tudod-e hogy mi az életfeladatod, mi a küldetésed?

Álmokat árulnak jó pénzért. A zene szentségét árulják mindenek felett. Én nem ezt képviselem. Nekem nem a pénz számít, az úgy is jön, ha valami igazán különlegeset és minőségit alkot az ember. Én ezt érzem feladatomnak.  A zenét választottam, a színpadot, a megmutatkozást. Kicsit önző is vagyok, ha lehet így mondani. Mert amikor adok, azt azonnal vissza is kapom a közönségtől. Az talán a legjobb érzés. Látni a ragyogást az emberek arcán. Ilyenkor érzem, hogy van értelme csinálni. 

Amikor sok ezer embernek egyre dobban a szíve a zenéddel, ilyenkor műveled a csodát. Ilyenkor emeled az emberek fényét a zenéd által okozott örömmel. így vagyok én is a könyvemmel. Sok embert fog megindítani, felkavarni, megmozgatni. Mi fénymunkások vagyunk mindketten.

Igen. Amikor egy hosszú munkafolyamat után a közönség elé bocsátom a művemet, az egy óriási lelki sztriptíz. Ezért nehéz, mert olyankor derül ki, hogy vajon hogyan is fog tetszeni. És ha jó a kimenetele az egy nagyon jó érzés.

Teljesen át tudom érezni azt, amit mondasz. Egy író ugyanezt teszi. Nekem két és fél év kemény munkája van benne.

fullsizerender_1.jpg

Kicsit más vizek felé evezünk most. Mit gondolsz, egy lelki társa van az embernek egy életben?

Azt gondolom, hogy nem. Több.

Gondolod, hogy lehetnek lelki társak a barátaink is?

Hogyne, persze. Hiszen mind lelkek vagyunk, ha közös dolgunk van, akkor lelki társakká válunk.

Mi a helyzet a szerelemmel. Szerinted egy nagy Ő lehet az ember életében csupán?

A szerelem az egy nehéz kérdés. Fogalmam sincs.

Voltál már szerelmes?

Voltam, persze.

Mit jelent számodra a szerelem?

Amikor szerelemre kerül a sor, ott ki kellene tárulkozni és ekkor nagyon sérülékenyekké válhatnak az emberek, legalábbis ezt gondolják és a sebezhetőségtől félnek. Én viszont szeretek kockáztatni. Őszintén szeretem megmondani, hogy hogyan szeretek dolgokat, mit szeretek csinálni, és ebben ne korlátozzon senki. Nagyon szabad ember vagyok. Viszont nagyon gondoskodó. Egyszerre szeretek száguldani, olyan vagyok édesanyám szerint, mint egy üstökös, de ugyanakkor ott van a gondoskodó kezem és simogat…

Mi a csillagjegyed?

Vízöntő és Rák az aszcendensem.

Akkor érthető. A Rák az a családszerető és a Vízöntő a szárnyaló.

Igen. Tehát a szerelem egy olyan szabadságot jelent számomra, amiben meghagyjuk a másik ember személyiségét, és azt szeretve ápolva vagyunk együtt, és erre nagyon nehéz így szert tenni. De a múgy jó dolog.

Végül szeretnék egy kicsit az elmúlásról kérdezni tőled. Félsz a haláltól?

Nincs értelme olyasmitől félni, amit nem lehet elkerülni. Nem szeretek időt pazarolni, és többször elkövetni ugyanazt a hibát. Ilyenkor magamra haragszom. Használjuk hasznosan az időnket. Ha ezt megtesszük, akkor nem kell foglalkoznunk a halállal.

Említetted, hogy kétévesen megtetszett egy hegedűdarab, és attól kezdve érdeklődtél a hangszer iránt. Azért abban egyet érthetünk, hogy ez nem normális dolog…

Igen, igazad van, de nekem természetes volt. 

Tehát neked evidens volt, de mit gondolsz, akkor ez honnan fakad? El tudod képzelni, hogy ez a tehetség vagy különleges vonzalom előző életeidből ered?

Igen, szeretnék ebben hinni. 

tomi.jpgMit gondolsz, mi történik akkor, amikor meghalsz?

Szeretném azt hinni, hogy amikor a fizikailag elmúlunk, valahova visszakerülünk, mert ennek így lenne igazán értelme. Szeretném, ha lenne lélekvándorlás.  

Én azt gondolom, hogy azért születtünk a földre, hogy boldogok legyünk, de közben tanuljunk, fejlődjünk. Te hogy látod?

Én ezt a videojátékokhoz hasonlítanám, hogy amíg játszunk az is élvezetes, élvezzük a végcélig elvezető utat, ami tele van akadályokkal, feladatokkal, de azok által válunk egyre ügyesebbé és jobbá.

Pontosan.  Tetszik ez a hasonlat. Isten is a képmásásra teremtett minket, lehet a videojáték akár egy kisebb szimulánsa az életnek, nem igaz? Ott is több életünk van. És egyre jobban átlátjuk a dolgok lényegét, ahogy játszunk. Talán az életet sem kellene olyan komolyan vennünk, akárcsak a játékot.

Egy jó barátom egyszer azt mondta, hogy minden attól függ, hogy hogyan reagáljuk le a minket ért történéseket, impulzusokat.

Tökéletes végszó - mosolygok.

És végül, egy angyalokról és démonokról szóló filmet megnéznél-e, illetve egy ilyen jellegű könyvet szívesen elolvasnál-e? Érdekelne-e, hogy hogyan is működnek ők a háttérben?

Igen, én szeretem a spirituális filmeket. Sokkal több filmet megnézek, mint amennyi könyvet elolvasok, idő hiányában. De a te könyvedre nagyon kíváncsi vagyok.

Köszönöm, ha elolvasod. Viszont a jó hírem az, hogy a cél, hogy a könyvből majd egyszer film legyen, hogy minél több emberhez eljuthasson az üzenete.

Köszönöm szépen ezt az érdekes beszélgetést Tomi, és szívből kívánok neked sok sikert!

Ismerd az álmaidat, hogy valóra válthassátok őket együtt az angyalokkal.

  1. november 21. Budapest

 247745_355313747895273_1657547980_n.jpg